Is winkelen-op-afspraak een blijvertje? ‘Voor veel ondernemers een prima oplossing’

15-05-2021

Veel ondernemers zijn blij om van het winkelen-op-afspraak af te zijn en hun winkel 'gewoon' weer te kunnen openen voor het grote publiek. Wilma Braakman, eigenaresse van kledingwinkel Yoi Fashion, is ook blij om weer open te zijn, maar sluit daarnaast winkelen-op-afspraak niet uit. "Het kan ook beiden", suggereert de ondernemer.

Bij Wilma in de winkel is winkelen-op-afspraak niet iets nieuws. De Eperse biedt dit namelijk al jaren aan. "Sommige klanten kunnen overdag niet komen vanwege hun werk. Daarom kunnen ze bij mij een private shopping night boeken samen met een paar vriendinnen", legt de eigenaresse uit. Zo'n private shopping night duurt tot 20:00 's avonds en kan zelfs inclusief een tosti. "Deze week wilden een paar dames graag 's avonds komen shoppen. Ze hadden nog niet gegeten, maar wilden wel rond etenstijd komen. En dus hebben we met z'n allen een tostitje gegeten tussendoor", vertelt Wilma.

Combinatie

De Eperse heeft deze privé shopsessies altijd gecombineerd met haar normale openingstijden, dus toen haar winkel vanwege de maatregelen op slot moest en enkel winkelen-op-afspraak mogelijk was, moest Wilma even schakelen. "Aan het begin was je bang om je agenda niet helemaal vol te krijgen met afspraken. Maar als je 'gewoon' open bent is het ook maar de vraag of er wel mensen komen die iets kopen", legt de ondernemer uit.

Met name voor lokale ondernemers of winkels in bepaalde sectoren kan winkelen-op-afspraak goed werken, denkt Rabobank Sector Banker Olaf Zwijnenberg. "Het heeft geleerd dat het in bepaalde situaties en voor bepaalde type winkels een prima oplossing is. Sommigen kiezen er nu zelfs voor om twee dagen in de week alleen nog maar op afspraak open te zijn waardoor de klant maximale aandacht gegeven kan worden terwijl het personeel zeer effectief wordt ingezet", zo stelt Zwijnenberg.

"Het heeft geleerd dat het in bepaalde situaties en voor bepaalde type winkels een prima oplossing is." 

Maar...

Hij heeft daarbij wel een kanttekening. "Het is dus voor sommige winkels een prima oplossing maar laten we niet vergeten dat heel veel consumenten gewoon graag vrijblijvend en spontaan langs willen komen voor een stuk inspiratie en gezelligheid. De mens is een sociaal wezen en heeft er behoefte aan om ideeën en gevoelens te delen en wil niet de hele dag eenzaam achter de computer zitten, maar gaat er ook graag op uit om vermaakt te worden", legt hij uit.

En om de klant tegemoet te komen, kiest Wilma dus voor beiden. "Die beleving in de winkel is gewoon heel leuk. Met klanten in de weer zijn en ze vervolgens met een blij gevoel naar huis sturen, ja dat is wel echt mijn passie", aldus de winkeleigenaresse. 

Het winkelen op afspraak alléén is echter niet genoeg voor de ondernemer om uit de mincijfers te blijven. Vooral in de zomer, wanneer het in Epe drukker wordt door toeristen moet Wilma het hebben van de passantenstroom in het dorp. Ze heeft goede hoop. "Ik ga ervan uit alles deze zomer weer een beetje normaal wordt en ik het weer geheel op eigen houtje kan doen", legt ze uit.

De winkeleigenaresse kon tijdens de lockdown gebruik maken van een aantal steunpakketten van de overheid, namelijk de Toevoeging Vaste Lasten (TVL) en de Tijdelijke Nootmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). Hierdoor kon ze haar personeelskosten en een deel van haar huurkosten dekken. Echter kwamen de steunpakketten te vervallen toen het winkelen op afspraak werd ingevoerd en kon Wilma alleen maar hopen dat haar agenda vol kwam te staan met mensen die een winkelafspraak maakten. "Ik hoop niet dat we dit jaar weer terug moeten naar het winkelen op afspraak", aldus Braakman. 

© 2021 Fabiën van der Haar. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.