Hoe overleef je als ondernemer de coronapandemie? Brandcoach Muriel Snijders strooit met tips

23-04-2021

Muriel Snijders is brandcoach voor ondernemers. Dat wil zeggen dat ze ondernemers helpt met hun online en offline zichtbaarheid. Daarom schrijft ze regelmatig handige blogs met tips en tricks en kun je als ondernemer een afspraak maken voor advies. Ik vroeg haar naar haar professionele mening omtrent de recente ontwikkelingen in de Retailsector door de coronamaatregelen. Lees hieronder het interview.

In je blog schreef je dat de consument eigenlijk zowel een fysieke winkel als een webwinkel tot haar beschikking wil hebben, wat betekent dit voor ondernemers die maar één van beiden hebben?

"Als ondernemer moet je natuurlijk goed luisteren naar je doelgroep. Naar wat zij verwachten van jou als winkel. Die verwachting kan voor een kleine boetiek in een dorp bijvoorbeeld heel anders zijn dan die van een grotere winkel midden in een grote stad. Maar ook moet je kijken naar hoe de markt zich ontwikkelt en welke invloed er van buitenaf is die jouw business kan beïnvloeden. Je moet niets, maar het is wel zo verstandig om te kijken of het hebben van beiden een goede zet voor je bedrijf is."

Uit onderzoek van ABN Amro bleek dat maar liefst 28 procent zich eerst online oriënteert om de aankoop vervolgens fysiek te voltooien, denk je dat de coronapandemie dit beeld heeft veranderd?

"Online oriënteren om te vinden wat je zoekt is een blijvertje, corona of niet. Wel was het recentelijk ietwat moeilijker om de aankoop fysiek te voltooien in verband met de lockdown. Zelfs met de click & collect, "winkelen op afspraak" en de enorme drukte in winkelstraten werd er toch een bepaalde barrière opgeworpen waardoor men nu sneller zal kiezen om het product te laten bezorgen. Of het maar voor nu te laten."

Moeten ondernemers die nog geen webwinkel hebben, dit wel beginnen om toekomstbestendig te zijn?

"Goede vraag. Zelf ben ik van mening dat het wel zo verstandig is, wanneer je een winkel hebt, om er een te hebben. Al dan niet in een uitgeklede vorm. Je kunt bijvoorbeeld nadenken om niet het hele assortiment online te zetten, maar slechts je best-verdienende items. Dat scheelt werk, tijd en geld. En zeker nu de jongere generatie bijna alles online doet, verwachten zij dat jij ook daar bent, waar zij je zoeken: 24/7 beschikbaar online.

Maar ik moet ook weer even terugverwijzen naar je eerste vraag: wat wil en verwacht je doelgroep van jou. Als je kleding verkoopt voor vrouwen van 25-45, dan kun je maar beter ook online aanwezig zijn. Voor vrouwenkleding voor de rijpere vrouw van boven de 55, is dit voor nu nog iets minder van belang, die verwacht meer de persoonlijke aanpak en vriendelijk behulpzaam personeel.

Als laatste moet je ook als winkelier bepalen welke richting je uit wilt gaan. Waar wil je zijn over 5 jaar? Wil je nog naar het buitenland gaan? Wil je meerdere vestigingen? Of andere ideeën?"

Aan het einde van je blog schreef je dat de kracht 'm in een combinatie van online en offline zit. Hoe denk je dat dit na de coronacrisis gaat zijn?

"Dit zal niet veel veranderen na corona. Ik denk dat er in het begin veel mensen weer naar de fysieke winkel gaan om de producten voornamelijk in de hand te kunnen houden, te ruiken, voelen (of horen), want ze hebben het zo gemist. Maar daarna zal dit ook weer afnemen. Zoals de laatste jaren al de opkomst aan het verminderen is. Dit ligt btw niet alleen aan de winkel zelf.

Slimme winkeliers zullen in deze tijd hebben gekeken naar hoe ze hun online en offline winkel beter met elkaar kunnen verbinden.

Denk aan een kledingwinkel die maar 3 maten per enkel kledingstuk heeft ( small / medium/ large) in de winkel. Zodat je wel kunt passen. Maar dat die na betalen weer netjes teruggehangen wordt, omdat jij een nieuw "verse" variant gewoon thuisgestuurd krijgt. Dat scheelt heel veel kleding die niet kapot gaat of vuil tijdens het passen (en dus mag weggooien), je hebt minder voorraad nodig per locatie en je zou het winkeloppervlak dus ook kunnen verkleinen (wat weer scheelt in huurkosten, personeelskosten e.d.)

Dit is nog maar een voorbeeld hoe het in sommige meer vooruitstrevende winkels al wordt toegepast. Ook heb ik al passpiegels gezien die hetzelfde doen, maar dan hoef je niet eens meer fysiek je kleding te passen en kun je je online vrienden direct om advies vragen via social media. OF dat ook voor elke winkel gaat gelden is nog maar de vraag...

De Kijkshop had vroeger eenzelfde idee met maar 1 uniek artikel dat je kon bekijken. Maar echt succesvol is dat nooit geworden.

Al met al, denk ik dat veel winkeliers eens kritisch moeten gaan kijken naar hun basisstrategie van hoe klantgericht ze zijn en hoe duurzaam. En niet onbelangrijk, input moeten gaan vragen aan hun vaste klanten. Door de juiste keuzes te maken op basis van data die aanwezig is in combinatie met een heldere visie en een concreet plan, komen ze vanzelf uit waar ze moeten zijn."

"De omzet voor fysieke winkels in de non-food retailsector is het afgelopen jaar flink gekrompen, terwijl de webwinkels juist een enorme omzetgroei kenden het afgelopen jaar. Zou je met deze cijfers in het achterhoofd nog steeds zeggen dat cross channel Retail de toekomst heeft?

Ja! Er zullen altijd mensen zijn die producten willen aanraken, zien, ruiken, horen en (proeven voor food dan). Beeldmateriaal en zelfs video's laten niet alles zien. Voor veel mensen is het best moeilijk om de grootte van een tafel voor te stellen, of dat die kleur rood lipstick ook daadwerkelijk het rood is dat bij hun teint past. Om nog maar te zwijgen over de bloemist of parfumerie, online ruiken kan namelijk nog niet. Ook kun je de beleving van "gezellig samen shoppen" niet online nabootsen. Voor veel mensen is winkelen een uitje, een activiteit die ze samen kunnen doen, even je hoofd leegmaken, mooie nieuwe dingen ontdekken, een praatje maken met de winkelier, persoonlijk contact. We zijn en blijven mensen. En als de crisis ons iets heeft geleerd, is het wel dat wij menselijk contact nodig hebben.

Cross channel retail is juist de ideale combinatie vinden tussen online en offline. Niet alleen het een of het ander. Het is de mix van de voordelen van elk kanaal dat elkaar kan versterken. Mits doordacht toegepast!"

Denk je dat online en fysiek shoppen na de coronacrisis nog steeds kunnen versterken?

"Mensen hebben het gemak van online bestellen ontdekt, maar ook het gemis van het gevoel dat fysiek shoppen je kan geven... Winkeliers hebben gemerkt dat ze meer zichtbaar moeten zijn, dat luisteren naar hun klanten ze veel nieuwe inzichten oplevert, kansen moeten leren zien (en grijpen), dat samenwerken loont, alsook dat ze flexibel moeten zijn in hun strategie."

Lees hier Muriel's blog: https://illgraff-design.com/fysieke-winkel-vs-webwinkel-crosschannel-retail/

Foto: Unsplash

© 2021 Fabiën van der Haar. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.