Hoe denkt brancheorganisatie Modint over de toekomst van de retail?

02-04-2021

Bracheorganisatie Modint is het netwerk voor de kleding, interieur, tapijt en textiel. Deze vier grote sectoren hebben flink moesten schakelen sinds begin vorig jaar. Patric Hanselman, woordvoerder van de organisatie vertelt wat voor invloed dat op de verschillende sectoren heeft gehad in een uitgebreid interview.

Eigenaren van kledingwinkels bleven door de coronamaatregelen hoogstwaarschijnlijk steeds met grote voorraden achter. Wat betekende dit voor de productie in het buitenland?

"De productie nam af, orders werden gecanceld, de bestellingen voor aankomende winter werden veel later gedaan en productiebedrijven in de productielanden kwamen in de problemen. Ook raakte dit natuurlijk de Nederlandse bedrijven die producties verzorgden voor het grootwinkelbedrijf en zeker ook de bedrijven die zelf productiefaciliteiten in het buitenland bezitten. Een poosje overleef je wel op lagere orders en het wegwerken van oude stof, maar op een gegeven moment is het niet meer te doen als de benodigde productievolumes niet worden gehaald.

Wat heeft de coronacrisis ons geleerd over mode?

"Vooral dat een sector kapot gaat wanneer je het belangrijkste afzetkanaal naar de consument, de detailhandel, afsluit. Maar dat geldt voor iedere branche. Verder hebben van de overheid geleerd dat mode "niet noodzakelijk" is en kleding puur functioneel moet worden beschouwd. Ik weet niet of de consument het daar mee eens is."

Waren de trends van de afgelopen jaar gebaseerd op de coronacrisis of was het mode die normaal gesproken ook mode zou zijn?

"De grote trends waren al in 2019 ontworpen. Wat daarna wel erg verschoof was het soort kleding dat de consument kocht: minder formele kleding, meer "huiskleding", fitness, wandelen etc. Dat heeft nu ongetwijfeld effect op stoffen, kleuren en vooral op de manier waarop de consument zich oriënteert en koopt, online etc. Dit heeft weer gevolgen voor marketing, sneller ontwerpen, digitaliseren."

Denken jullie dat ondernemers in de fast fashion na de coronacrisis nog steeds met forse problemen te maken zullen krijgen?

"Dat ligt er helemaal aan wat je onder fast fashion verstaat. De grootwinkelbedrijven die wereldwijd werken en met hoge volumes de prijzen drukken zullen dat blijven doen. Aan de andere kant zie je bedrijven echt fast fashion maken: op basis van (online) voorkeuren maken wat gevraagd wordt, veel korter op de markt in tijd gemeten. Maar zolang winkels dicht zijn hebben bedrijven die daarvan afhankelijk zijn, enorme problemen, in welk business model dan ook."

Welke reacties hebben jullie van leden gekregen toen de winkelen-op-afspraak maatregel werd ingevoerd?

"Men ziet het als enige verlichting, maar onwerkzaam. Het aantal klanten per m2 beperken doet al voldoende. Nu voelen personeel en klanten in de winkels zich opgejaagd, blijven mensen weg en zijn "slots" ongebruikt. Die zou je tenminsten op moeten kunnen vullen met passanten"

Welke maatregelen hebben jullie leden getroffen om toch omzet te kunnen maken gedurende de lockdown?

"Onze leden, leveranciers, kunnen online meer doen, exportmarkten bewerken. Verder wordt zo goed mogelijk samengewerkt met toeleveranciers en afnemers, maar ergens houdt het op: orders cancellen, later (laten) leveren of later (laten) betalen heeft een prijskaartje. Fabrikanten in productielanden gaan voor andere landen produceren. Er zijn ook leden die bezig waren nieuwe winkels te openen en daar, als ze het geld hebben, ook de tijd voor hebben..."

Zien jullie veel ondernemers overstappen naar een webshop?

"Leveranciers hadden die al over het algemeen en hebben ze verbeterd. Kleine winkeliers zijn er mee begonnen, maar voor hen is het veel moeilijker grote voorraden aan te houden, te bezorgen en retouren te verwerken. Zij maken afspraken en verkopen via sociale media, ook een vorm."

Heeft de coronacrisis volgens jullie de digitalisering in de Retail bevorderd?

"Zeker. Wat we net al zeiden, websites werden verbeterd. Maar ook het digitaal ontwerpen van kleding en samenwerking in digitale omgevingen met producenten in het buitenland kreeg een push."

Wat moeten ondernemers in de Retail volgens jullie doen om niet failliet te gaan?

"Het hangt sterk af van de kapitaalpositie / eigendomsstructuur. Het erge is dat bedrijven/ondernemers alle reserves en pensioenvoorzieningen in moeten zetten, steun moeten terugbetalen etc. Bedrijven proberen te stoppen voordat ze failliet gaan, maar dat is moeilijk vanwege lopende contracten (huur, personeel, schulden etc)"

Foto: Unsplash

© 2021 Fabiën van der Haar. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin