Gunfactor houdt winkel overeind: 'Een webshop? Tot nu toe ben ik daar helemaal niet mee bezig'

07-05-2021

Een webwinkel beginnen om zo toch nog kleding te kunnen verkopen tijdens de lockdown: menig ondernemer zal eraan gedacht hebben toen zijn winkel op slot moest vanwege de coronamaatregelen. Vorig jaar werden er maar liefst 13.000 nieuwe webwinkels opgericht in Nederland, maar dat was nog geen reden voor Yvonne Faber om haar collega's achterna te gaan. "Tot nu toe ben ik daar helemaal niet mee bezig", aldus de Epenaar.

Yvonne is sinds vorig jaar juni trotse eigenaresse van kledingwinkel WhatsNew in hartje Epe. Een winkel met veel vaste klanten, die het tijdens de lockdown net zoals vele andere ondernemers in het dorp moest hebben van 'ons kent ons'. "Ik heb eigenlijk wel een vaste klantengroep, die bleven ook wel komen tijdens winkelen-op-afspraak", vertelt de ondernemer.

Doelgroep

Een website om klanten tijdens de verplichte sluiting alsnog te voorzien van kleding was voor Yvonne dan ook geen optie. "Er zitten veel 50- en 60-plussers in mijn doelgroep en die bestellen niet via een webshop", legt ze uit. "Die willen passen en voelen en komen ook al gauw langs voor een praatje en de gezelligheid. Er zijn toch veel eenzame mensen of mensen die alleen zijn, helemaal nu."

Daarnaast kan het behoorlijk wat kosten om een webshop op te starten, iets wat ondernemers in deze tijd vaak niet kunnen opbrengen. "Ik vind een webshop heel prijzig, het is gewoon duur. Daar komt bij dat ik van elk kledingitem maar drie of vier stuks heb. Dus als ik bijvoorbeeld iets op de webshop verkoop, dan weet ik niet wat er nog in de winkel hangt. Dan zou ik er een extra collectie bij moeten gaan doen, maar dat is denk ik voor mij niet rendabel", stelt de eigenaresse. "Als er heel veel vraag naar zou zijn geweest, dan zou ik het misschien wel opzetten, maar voor mij voegt het nu nog niets toe."


Uitgaven gestegen

In 2020 werd er door Nederlanders behoorlijk wat geld uitgegeven bij webwinkels. In totaal werd er maar liefst 2.6 miljard euro bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie besteedt, zo meldt het CBS. Dat is zo'n 600 miljoen meer dan in 2019, een stijging van 32 procent. Ook kwamen er het afgelopen jaar maar liefst 13.000 webwinkels bij in Nederland.

Volgens senior econoom Henk van den Brink, van het ING Economisch bureau, heeft dit alles te maken met het feit dat steeds meer ondernemers gedurende deze pandemie begonnen met een digitale strategie. 

Online is de toekomst

"Een ondernemer die tot voor kort nog geen digitale strategie had, zou al in de moeilijkheden gekomen zijn. En een ondernemer die dat nu nog steeds niet heeft, is eigenlijk niet toekomstbestendig", stelt van den Brink. "De onlinewereld heeft zo'n grote vlucht genomen en is zo ingeburgerd geraakt onder inmiddels bijna alle bevolkingsgroepen, jong en oud, dat je wel mee moet doen. Er zijn natuurlijk een hoop winkeliers die nu weer blij zijn dat ze gasten mogen ontvangen in hun winkels, al dan wel beperkt. Dat geeft toch wel weer dat ouderwetse gevoel van winkelen, maar dat webwinkelen wordt gewoon steeds dominanter." Hij doet daarbij een voorspelling: "Webwinkels zoals Zalando domineren de markt al steeds meer en maken het de fysieke winkel steeds moeilijker. Dus elke winkel moet een strategie hebben, van klein tot groot en daar hebben ze ook al aan moeten werken. Als je click & collect bijvoorbeeld hebt aangeboden de laatste tijd, dan moet je ook al iets digitaals organiseren, hoe beperkt ook."

© 2021 Fabiën van der Haar. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin