Veluwse kledingzaken in dubio: hoe nu verder met die succesvolle webshop?
Dat kledingwinkels hun deuren vanaf volgende week woensdag eindelijk weer zonder afspraak mogen openen, zorgt uiteraard voor opluchting. Maar het stelt ondernemers ook voor een dilemma. Want hoe nu verder met de webshop die verrassend goed loopt?
Net als veel andere kledingverkopers moest Nadine Wielart, eigenaresse van kledingtruck The Fashion Truck, het de afgelopen maanden voor 90 procent hebben van haar webshop. De overige 10 procent incasseert de Apeldoornse via boetieks in de omgeving, waar haar kleding ook te koop is. ,,Als ik de webshop niet had, was ik kapotgegaan'', stelt Wielart. ,,Normaal rijd ik Nederland door om op evenementen, markten en beurzen te staan. Maar dat zat er al lange tijd niet in.''
En omdat winkelen-op-afspraak nogal moeilijk is met een rijdende kledingtruck, focuste ze zich volledig op online. ,,Ik denk dat elke ondernemer wel geleerd heeft dat je niet meer onder een webshop uit kan. Het heeft me ook echt laten inzien hoe kwetsbaar mijn bedrijf eigenlijk is", vertelt Wielart, die blij is dat ze volgende week haar rentree mag maken op twee markten in haar woonplaats: Het Fort en het Schubertplein.
'Horeca maakt binnenstad'
Dat ook de terrassen weer open kunnen, vindt collega-ondernemer Gertjan van Altena gunstig. Volgens de Eper eigenaar van onder meer de Jack & Jones-winkels in Apeldoorn en Harderwijk is er sprake van een samenspel. ,,De horeca maakt de binnenstad toch wel. Even een drankje op het terras doen en dan naar de winkel. We zijn toch van elkaar afhankelijk, is het afgelopen jaar gebleken."
Van Altena staat er positief in, maar plaatst nog wel een kanttekening. Want hoewel de winkels weer open kunnen, mag er maar een beperkt aantal klanten per vierkante meter naar binnen. ,,Onze winkels zijn gemiddeld zo'n 150 vierkante meter, wat zou betekenen dat er maximaal zes mensen binnen mogen zijn. Bij ons komt het niet vaak voor dat een man alleen komt om te winkelen. Vrouw of vriendin gaat vaak mee, waardoor je al gauw aan dat maximum zit. Voor ons verandert er dus niet zo heel veel ten opzichte van het winkelen-op-afspraak."
Het onlinebeleid houdt voorlopig dus nog wel even stand bij Jack & Jones. Simone Groothuis, eigenaresse van kledingzaak MOON in Epe, pakt het iets anders aan. ,,De webshop zet ik nu even op een lager pitje. Ik wil me de komende weken volledig focussen op mijn winkel om een inhaalslag te maken. Dat contact met de klanten vind ik voor nu even belangrijker dan de webshop. Dat komt later wel weer."
13.000 nieuwe webwinkels
De coronapandemie heeft sommige ondernemers misschien wel veel eerder dan dat ze er daadwerkelijk klaar voor waren gedwongen om een webshop te starten. Alleen al in 2020 kwamen er volgens cijfers van het CBS liefst 13.000 webwinkels bij. En dat terwijl het aantal fysieke winkels het afgelopen decennium flink is gedaald. Op de Veluwe zijn er sinds 2011 bijvoorbeeld al 180 kledingzaken minder te vinden.
Zo bestaat het straatbeeld van tegenwoordig steeds meer uit lege winkelpanden en is de relatie tussen consument en ondernemer veranderd. De consument shopt meer online, maar wil tegelijkertijd ook kunnen voelen en passen in de winkel.
Ruiken en voelen
Dit beeld zal na corona niet sterk veranderen, verwacht brandcoach Muriel Snijders. ,,Ik denk dat er in het begin veel mensen weer naar de fysieke winkel gaan om de producten in de hand te kunnen houden, te ruiken of te voelen. Dat hebben ze erg gemist. Maar daarna zal dit ook weer afnemen. Zoals het winkelbezoek de laatste jaren al aan het verminderen is. Slimme winkeliers zullen in deze tijd hebben gekeken naar hoe ze hun webshop en fysieke winkel beter met elkaar kunnen verbinden.''
Ze geeft daarbij ook een voorbeeld: ,,Denk aan een kledingwinkel die maar drie maten per enkel kledingstuk in de winkel heeft: small, medium en large. Zodat je wel kunt passen, maar dat die na betalen weer netjes teruggehangen wordt, omdat jij een nieuwe 'verse' variant gewoon thuisgestuurd krijgt. Dat scheelt heel veel kleding die niet kapot gaat of vuil wordt tijdens het passen en je dus ook niet hoeft weg te gooien. Je hebt minder voorraad nodig en zou het winkeloppervlak dus ook kunnen verkleinen. Dat kan onder meer schelen in de huur- en personeelskosten.''
Veluwse kledingzaken in dubio: hoe nu verder met die succesvolle webshop? https://t.co/q9Nga55O6i
— De Stentor Veluwe (@ds_veluwe) April 22, 2021